Et hav av gallerier

Det finnes tusenvis av gallerier å velge mellom når man skal ha sin egen utstilling. Noen vil man regelrett unngå, mens andre er så populære at man like greit kan håpe på å vinne i lotto istedenfor å få en plass. Vanity gallerier, kollektivutstillinger, vernissasje… hva betyr egentlig alt dette, og hvorfor er det så viktig å vite forskjellen? 

Forberedelser

Før du stiller ut bildene dine er det mange ting å ta hensyn til, derfor er det viktig å stille seg selv noen kontrollspørsmål: Hvorfor stiller du ut? Er det kun for å tjene penger? Har du noe å formidle med kunsten din? De fleste seriøse gallerier er opptatte av utvikling, og tilbyr gjerne konsultasjon i forkant så dere kan se på portfolioen din sammen og finne ut hva som blir neste steg.

En utstilling handler om mer enn bare å vise frem kunsten din, for du vil gjerne ha noe å formidle til tilskuerne. Har du et tema? Har du utviklet en spesiell teknikk? Folk kommer til å forvente at du snakker om verkene og teknikken bak, og hva som inspirerer og motiverer deg. De er der for å se kunsten din og ha en kunstnerisk opplevelse, og det er din oppgave å fortelle din historie. 

Vanity gallerier

Vanity gallerier er benevnelsen på gallerier som tar en avgift for at du skal stille ut (inngangsavgift), men ikke jobber for at du skal få gode resultater av utstillingen. Disse bør man unngå!
Dersom du betaler en avgift for å stille ut, kan du kreve at avgiften skal dekke mer enn bare leie av plass. Det kan f.eks. være reklame, markedsføring, omtale i avis etc. Hvis galleriet ikke tilbyr noe mer i prisen sin, har de teknisk sett allerede fått betalt av deg og behøver derfor ikke gjøre noe mer for deg som kunstner. De har dekket sine utgifter mens du står med skjegget i postkassa og må jobbe for å markedsføre utstillingen helt på egenhånd. Og det kan bli ganske mye jobb når man også skal gjøre klart verkene, ordne invitasjoner og mye annet. Du vil ikke stå alene om dette!

Tradisjonelle gallerier

Tradisjonelle gallerier jobber mye med sine kunstnere. De utvikler et samarbeid med deg og løfter din kunst ut til markedet så dere begge kan nyte godt av det, både økonomisk og ryktemessig.
Det finnes gode gallerier som tar en inngangsavgift, men de må ikke blandes med vanity gallerier. De inkluderer mye i sin avgift som kan være alt fra markedsføring, reklamekampanjer, omtaler, og åpningsdag med VIP invitasjon og mye mer. Tradisjonelle gallerier tar ofte heller en prosentandel av salget ditt (alt fra 10-50%), og dette er positivt selv om andelen kan være høy. Det er fordi galleriet jobber hardt for å selge kunsten din, ettersom deres inntekt baseres på at verkene faktisk selges. De utformer priser sammen med deg, og du må ikke bli flau om de setter prisen opp mer enn hva du er vant til. Et bra galleri er godt kjent med markedsverdi og etterspørsel, og vet om prisen reflekterer et sannsynlig salg.

Men ikke velg gallerier bare fordi det er en mulighet til å stille ut! Du bør gjøre research i forkant for se om galleriet passer deg. Hva slags stiler fokuserer galleriet på? Hva slags publikum går dit? Kommer du til å nå ut til dine kunder ved å stille ut der? Er det en bra lokasjon og hvordan er galleriets markedsføring for andre kunstnere? Du kan få mye informasjon ved å være med på andre utstillinger de har og se hvordan de gjør det. 

Utstilling

Kollektiv- eller soloutstilling?

KOLLEKTIVUTSTILLINGER kan være bra å være med på, ettersom du stiller ut med flere der dere kan hjelpe hverandre å tiltrekke et stort publikum. Det kan være en lærerik prosess å se hvordan andre kunstnere gjør det, og plukke opp en del tips og råd underveis. For ikke å nevne at det ofte er ganske gøy å stille ut med flere!
Vær allikevel obs på at det blir mye fokus på alle, istedenfor deg alene. Man må også følge med ettersom din sidemann kan finne på å presse prisen ned for å få salg, noe som kan slå negativt tilbake på deg. Tilskuerne kan utvikle forventninger om at de får tak i billig kunst, noe som kan ødelegge for ditt levebrød.

SOLOUTSTILLINGER er mer ettertraktet dersom man vil ha mer fokus på sin egen kunst. Det er roligere, og tilskuerne som kommer dit er der for å se DIN kunst. Det tiltrekker også investorer som er på utkikk etter nye og spennende kunstnere. Du får tid til å legge til rette alt så hele ditt konsept kommer tydelig frem, og det drukner ikke i støyen fra andre kunstnere.

Mitt råd er: Prøv begge deler! 

vernissasje

Når du har funnet et galleri som passer deg, er det normalt å åpne utstillingen med en vernissasje. Det er ofte en privat visning med et publikum som får invitasjoner (VIP), som kan bestå av alt fra journalister til bloggere og fotografer. Poenget er at de skal få se bildene før alle andre så de kan lage artikler og annen omtale av utstillingen, som baner vei for andre interesserte resten av tiden utstillingen står åpen.

Det er ikke uvanlig at det serveres mat og drikke, og det er gjerne stemningsmusikk som gjør det hele til en kunstnerisk opplevelse. Det viktigste du kan gjøre er å gjøre deg ferdig i god tid så du kan vurdere bildene dine en siste gang før de stilles ut. Sørg for at lerretskanter er ferdigmalt, bestill innramming i god tid, ikke still ut våte malerier, og sjekk hele tiden med galleriet at alt er i orden med markedsføring og invitasjoner.

Og til slutt: Snakk med tilskuerne og ha det gøy! 

lykke til!

Leave a Comment

Ta kontakt

Jeg er ikke her akkurat nå, men send en melding så får du svar asap.

Not readable? Change text. captcha txt
error: Copyright Artess 2020