Prissetting av bilder

Verdens dyreste maleri er Salvator Mundi laget av Leonardo da Vinci, og gikk for 469,7 millioner dollar på auksjon. Når malerier selges i denne prisklassen handler det ikke lenger bare om kunst, men investeringer. Og i dette tilfellet: bevaring av uerstattelige kunstobjekter. Et prisnivå som dette er uoppnåelig for de fleste kunstnere, men tanken bak et slikt salg er fortsatt like relevant selv om man kun selger for noen hundre kroner. Å forstå prissetting er alfa og omega dersom du tenker å gjøre det til ditt levebrød.

Hva er verdien av kunst?

Før du finner ut hva slags prisnivå du kan legge deg på, er det viktig å forstå verdien i arbeidet ditt. Verdi i forhold til kvalitet, materialer, sentimentalitet og etterspørsel. Og ikke minst: fremtidig verdi.
Alle kunstnere kan få noe godt ut av å bli dyktigere på salg og markedsføring, siden det utgjør en stor del av yrket. Men om du ikke har evnene til å utføre dette bra, kan man i enkelte tilfeller ansette noen til å gjøre det for deg. Men sannheten er at det som oftest er for dyrt for den generelle kunstner. Du kommer bedre ut av det med et kurs i de økonomiske grunnreglene, snakke med erfarne og ikke finne opp hjulet på nytt. Desto tidligere du lærer, jo fortere kommer du i gang.
 

Prissetting av oppdrag

Mange har ulike modeller for hvordan de beregner prisen på et oppdrag. Men her får du grunnleggende tips for hva du kan begynne med:

ARBEIDSTID
En ordinær stilling kan f.eks. ha en timelønn på 190 kroner. Hvis du da arbeider en normal arbeidsdag (8 timer), tilsier det 1520 kroner før skatt. Her må du regne på hvor lang tid du bruker på et oppdrag, og bestemme deg for timelønnen.
Hvor mye kan du realistisk forvente av en arbeidsgiver mtp. din kompetanse og erfaring?

MATERIALER
Er det et maleri? Olje eller akryl? Tegnet? Materialer koster penger, og du må dekke dine utgifter i prisen. Et lerret kan f.eks. koste 600 kroner, og alle øvrige utgifter på materialer skal inkluderes. Ikke glem å opplyse kunden om detaljer rundt dette.

MARKEDSVERDI
Enkelte former for kunst har høy etterspørsel, og er derfor dyrere. Sjekk gjerne hva andre kunstnere setter av priser, ta deg en tur til galleriene og snakk med eierne. De kan gi deg et innblikk i dagens marked, og hva man kan forvente seg.

KOMPETANSE
Du MÅ la andre gi deg konstruktiv kritikk. Det vil si: ikke familie og venner. Legg det ut i sosiale medier og spør folk om de kan gi deg tilbakemeldinger. Liker de det? Må du bli flinkere og øve mer? Dette reflekterer direkte tilbake på hvordan du prissetter bildene. Folk vil ikke betale i dyre dommer for dårlig og ukjent kunst. Man kan gjerne diskutere hva som er dårlig kunst, men dette går tilbake på fremtidig investering. Ingen vil investere i en uinteressert kunstner som bare vil tjene noen ekstra lapper. 

TILLEGGSINFORMASJON
Billedkunst som ikke er brukskunst er ikke momsbelagt. M.a.o. hvis du fester en lyspære til maleriet ditt som du kan slå på, er det per definisjon brukskunst og er derfor momsbelagt.
Du kan også lese mer om Kunstavgiften her, som i hovedregel betyr at du skatter 5% av alt du selger for over 2000 kroner. 

Sett pris på deg selv

Kort fortalt er formelen slik: arbeidstid x materialer = grunnpris.
Deretter kan du variere prisen etter hva du tror kunden forventer. Gjør gjerne research på markedsverdi, og legg deg på et nivå du er komfortabel med.

Men det viktigste er ikke å bortforklare prisene dine. De skal betale for maten på bordet og taket over hodet ditt, og det er innenfor rimelighetens grenser. 

Du skal aldri unnskylde deg for prisen du tar!

Hvis du ikke hører at elektrikeren eller rørleggeren unnskylder sin timelønn, skal heller ikke du gjøre det! Ditt yrke og din verdi er minst like viktig som andre yrker i samfunnet, og det er ikke riktig du skal gå ned i pris fordi noen ikke er villige til å bidra til ditt levebrød. Slike kunder vil du heller ikke ha, og da kan det være verdt å gjøre markedsføring for å finne ut hvor dine idéelle kunder er og hvordan du når ut til dem. Kanskje satser du på feil kundegruppe? Det kan skade salget ditt!

Poenget er uansett: Ikke kast bort tiden på de som ikke setter pris på deg. 

Showing 7 comments
  • Are Morten Brenna
    Reply

    Hallo. Jeg driver å tegner og lurer på hva jeg kan legge meg på i pris på mine bilder? Bruker sånn ca. Fra 1 uke til 14 dager på ett bilde. Størrelse er A3. Teknikk er tusj og fargeblyanter.

    • Artess
      Reply

      Heisann! Jobber du hele dager, altså minst 8 timer hver dag? Og hvordan er kvaliteten på arbeidet? Jeg pleier å sette en fastpris på enkelte oppdrag, ettersom det ville vært usannsynlig å betale f.eks. en halv månedslønn for et bilde i A3 format, med mindre det er et spesielt oppdrag (mtp beregningen jeg skriver om i artikkelen).
      Så tenk at det skal være lønnsomt, og gå for en dagspris og legg på litt ekstra når du jobber med dyrere materialer enn blyant. Eksempelvis: 190,- timen x 8 timer arbeidstid = 1520,-, legg på f.eks. 250,- ekstra for fargene. De er som regel dyre og tidkrevende å jobbe med. Klarer du ikke lage dette på en dag, jobber du med tap. Så sett opp prisen til du blir flau, og gå litt ned. 😉

  • Unni Lørdahl Rasmussen
    Reply

    Hva med 100×120 figurativt oljemaleri på egetpreparert lin, bestilt blindramme av profesjonell, montert i 12 cm treramme. Motiv: 3 unge damer i 3/4 hvor man kun ser ansikter i et speil, men med litt detaljert bekledning. Brukte vel 6 mnd på det. Pris? Hvordan skal man få seriøse kontakter innen galleriene? Bor Ikke i Oslo.

    • Artess
      Reply

      Hei Unni! Lin og olje er dyre materialer, så her er det viktig å ikke underprise seg selv! Men man må huske på at kundene ikke skal lastes for tiden du bruker for å sette sammen et verk. Du må legge en plan for hvordan du jobber slik at det blir lønnsomt for deg i lengden, det er derfor mange tyr til trykk og lignende av denne type verk. Nettopp fordi det tar for lang tid å bare lage ett bilde. Et slikt verk du lager kan koste alt fra 6000 til 30 000, men du vil ikke nødvendigvis selge originalen umiddelbart for det er ikke lønnsomt.
      Selv om du ikke bor i Oslo kan jeg anbefale å ta kontakt med galleri Blank Space der. De er dyktige, og tilbyr konsultasjon så du kommer i gang. Det er definitivt verdt det. Sett sammen en portfolio og tenk litt på hva du ønsker å formidle med kunsten din (tema), så er du litt forberedt når du tar kontakt med galleriene. 🙂

  • Daniel Kåven
    Reply

    Kjempebra artikel, jeg har litt tanker for alle som jobber med kreativt skaperverk.

    Vil du vite din timeslønn, kan du gjøre en enkel utregning.

    Begynn med prisen som man generellt får for et verk du skaper
    – F. eks: 1500 kr

    Dra av kostnad for materialer
    – F. eks: 200 kr

    Forsøk beregne gjennomsnittskostnaden for å selge bilder
    – F. eks: 200 kr

    Din potensielle profitt er 1100

    * Bruker du 4 timer er det 1100/4 = 275 kr/t
    * Bruker du 8 timer er det 1100/8 = 137,50 kr/t

    _________________________________________________________________

    Nå kommer det vanskelige, hvordan kan du leve av det?

    – Hvor mange aktive timer kan du jobbe på en måned?
    – Får du solgt alt du skaper?
    – Hvor mye tid må du bruke på å selge?

    Det här är noen refleksjoner, men å leve av ett kreativt yrke krever ofte mye av deg som person.

  • Beate
    Reply

    Veldig nyttig informasjon en ikke får tak i så mange steder. Jeg har malt i mange år men hatt opphold også i mange år. Tok opp igjenn malingen nå for ca 2 år siden og selger mye synes jeg.. Jeg maler akryl amsterdam og golden – på lerret tidligere var di ferdigkjøpte nå spenner jeg egne lerret opp i både bomull og lin. Bare i sommer har jeg solgt ca 20 malerier og er velig glad for dette. Har alltid vært litt skeptisk til hva jeg skulle ta betalt.. som regel har det blitt LxBx0,4 eller LxBx0,5… Men spørsmålet mitt er egentlig hva burde jeg ta for ei bestilling? hvor mye ekstra burde jeg ta for den.. og har solgt nå men så vil de ha 2 lag med mer ferniss på så.. vet ikke jeg blir litt forstyrra av det hele..

    • Artess
      Reply

      Hei Beate! Gratulerer med salg! 😀
      Så bra å høre at du får nytte ut av artikkelen!
      Hvor lang tid bruker du på et bilde? Du bør regne på brukt arbeidstid ut fra det jeg kan bedømme, hvis du produserer raskt. Det er kjekt å vite at om man bruker lang tid på å lage ett bilde, burde man fokusere på å lage trykk av det som kan selges i mellomtiden mens man fortsetter å lage nye bilder. Det er den lønnsomme veien. Hvis man produserer raskt kan man regne på antall arbeidstimer + utgifter = pris. Gå ut ifra ordinære timelønner (alt fra f.eks. 170 – 240 kr timen) så får du en grunnpris. Som jeg også har nevnt tidligere her: ta kontakt med gallerier for konsultasjon. De kan gi deg et innblikk i markedspriser. 🙂

Leave a Comment

Ta kontakt

Jeg er ikke her akkurat nå, men send en melding så får du svar asap.

Not readable? Change text. captcha txt
error: Copyright Artess 2020